מלונות מומלצים בדירוג אובייקטיבי

דירוג בתי מלון

בעולם נפוצות מספר שיטות לפיהם בתי מלון מלון מדורגים. המנגנון המוכר ביותר הוא מנגנון הדירוג לפי כוכבים מ-1 ועד 5 כוכבים. שיטות נוספות כוללות דירוג לפי אותיות, לפי תו איכות כזו או אחר וכו’. האינטרנט הביא איתו מנגנון חדש המסתמך על חוות דעת של גולשים. וניתן למצוא אתרים רבים, בעיקר של סוכני נסיעות מקוונים, המאפשרים ללקוחותיהם לדרג את החוויה שלהם מביקור במלון גם באופן כללי וגם לפי פרמטרים חשובים כגון התמורה למחיר, איכות השירות והתחזוקה, המיקום ועוד.

שיטת הכוכבים: הדירוג הפופלרי של מתן כוכבים לבתי מלון מעט מבלבל. הדירוג קובע את מספר הכוכבים של מלון על בסיס קריטריונים הכוללים את מתקני (facilities) המלונות השונים בלבד. כלומר, מלון מדורג גבוה יותר במספר הכוכבים שהוא מקבל ככל שרמת הגימור שלו מבחינת האיבזור והשירותים המוצעים במלון מוערכים כאיכותיים יותר. אופן אכיפת הדירוג שונה ממקום למקום ויש מדינות רבות (ישראל למשל) בהן הדירוג לא נפוץ בכלל. מכיוון שהאכיפה נעשית ע”י ארגון כזה או אחר (למשל ארגון HOTREC האירופאי) שיתוף הפעולה והיכולת לתת לאורחים הפוטנציאליים מידע על הסיכוי שלהם להינות מחוויית הביקור במלון נמוכה.

ביקורת גולשים: כאמור, האינטרנט מאפשר למבקרים במלונות לדרג את המלון לאחר ביקור במלון ובהתאם לדרג אותו עבור האורחים הבאים. הדירוג נעשה לרוב בסולם של בין 1 ל-10 או בין 1 ל-5 והוא מבוסס גם על דירוג לפי פרמטרים נוספים מלבד החוויה הכללית של הביקור במלון. שיטה זו דמוקרטית יותר משיטת הכוכבים אך היא לא חפה מכשלים. הגולש נחשף לממוצע הדעות של הגולשים. כידוע ממוצע יכול להיות מושפע מאוד מהקצוות ולכן הסתמכות עליו יכולה הרבה פעמים להוביל לאכזבה מכיוון שהתפלגות הביקורות יכולה למשל להראות שהסכוי לחווייה שלילית במלון גבוהה למרות שממוצע הביקורות בסה”כ חיובי. אספקט נוסף שעשוי להשפיע הוא האינטרס של בעלי האתרים. המטרה של מי שמציג ביקורות מסוג זה היא בסוף למכור לגולשים את האירוח. אינטרס זה יכול להוביל אותם להציג את המלונות באופן חיובי יותר מהמצב במציאות או להציג את הביקורות באופן שיכול להטעות את האורחים הפוטנציאליים העתידיים.

האלטרנטיבה: המלונאי מציע הדירוג מלונות המבוסס על פרמטרים רבים הנאספים מרחבי הרשת. הפרמטרים כוללים דירוגים לפי פרמטרים רבים מאתרים רבים, סקירה של רשתות חברתיות, ביקור באתר המלון או הרשת, סקירת סנטימנט לגבי המלון ברשת וניקוי אי ודאות מהתוצאה. באופן זה ניתן לראות שישנם מלונות המדורגים ברמת 5 כוכבים לפי הדירוג המוכר, אך בפעול הדירוג שהמקבלים לפי הניתוח שלנו נמוך ואנחנו לא מממליצים להתארח בהם. באותו האופן מלון שמדורג ברמת 2 כוכבים עשוי להיות מומלץ ביותר. הניתוח שלנו הראה גם מצבים בהם מלון נראה לכאורה כלא מומלץ במיוחד ע”י גולשים, אך בניתוח עומק גילינו שדווקא יש סבירות גבוהה לחוויה חיובית במלון.

דירוג כזה מוציא מהמשוואה את המשאבים העומדים לרשות המלון שמשפיעים באופן לא הגון על דירוג הכוכבים הפופולרי. הדירוג גם משתדל לנרמל ביקורות ודירוגים של גולשים ברחבי הרשת ומציג את הסיכוי במוערך לחוויה חיובית\שלילית ולא רק ממוצע של חוויות. כמו כן, יש לקחת בחשבון שדירוג של בית מלון מופשע גם מהציפיות של האורחים, הסיבה שלשמה הם מתארחים במלון, ההכנסה שלהם וכדומה. המלונאי מנסה להציב את הגולש והציפיות שלו במרכז כדי לאפשר לו למצוא את המלון שיעמוד בציפיותיו באופן המירבי.